Mobbepolitik

Definition af mobning

På Jakobskolen ser vi mobning som en reaktion på dårlige dynamikker og mistrivsel i fællesskabet. Vi mener at fællesskabet har ansvaret og ikke de enkelte individer, som oplever mobning eller deltager i mobning.

På Jakobskolen vægter vi fællesskabets ansvar højt og vi lægger derfor vægt på at skabe gode fællesskaber for alle vha. forebyggende initiativer.

Mobning identificerer vi som:

En handling der systematisk og længerevarende udsætter et eller flere individer for drilleri, fysiske og/eller psykiske overgreb, udelukkelse eller lign., der medfører social eksklusion”

Definition af “eller lignende”

Mobning har sit ophav i et udfordret fællesskab. Mobning kan være en konsekvens af dårlig trivsel og miljø i fællesskabet. Derfor definerer vi “eller lignende” som begyndende dårlig trivsel og optrappende konflikter med begyndende ekskludering af individer.

Definition af digital mobning

På Jakobskolen definerer vi digital mobning som ovenstående definition af mobning bare via de sociale medier, på sms, opkald mm. Da digital mobning kan foregå i og udenfor skoletiden, er det nødvendigt med et godt skolehjemsamarbejde da det er sværere at identificere og stoppe.

Den fulde beskrivelse af skolens antimobbestrategi, med forebyggelse og handleplan ved konstateret mobning findes her: Jakobskolens antimobbestrategi