Blok - et anderledes fag

På Jakobskolen har vi et anderledes fag som vi kalder blok. Navnet skyldes, at alle elever i 8. og 9. klasse er sammen sammenhængende lektioner.

Faget er sammensat af historie, samfundsfag og kristendom. De 3 fag har så meget fælles indhold, at det er oplagt at arbejde tværfagligt.

Vi forsøger at anvende så mange forskellige læresituationer, at det ikke kun er foredrag og bøger, men rollespil og projekter. Derudover har vi ofte gæstelærere.

Da vi ligger midt i byen og tæt ved en Metrostation, så sørger vi for at komme så meget ud af klasselokalet som overhovedet muligt.

Hvorfor læse om et politisk parti, når vi kan besøge Christiansborg?

Hvorfor tale om Estrups diktatur og truslen mod demokratiet, når vi kan deltage i et demokratirollespil ved Garderhøjfortet?

Og sådan kunne vi blive ved. Vi har de seneste år desuden besøgt Jyllandsposten, Nationalmuseet, Post- og Telemuseet, Bymuseet, Trekroner Fort, Experimentariet, Islamisk Trossamfund, Hare Krishna, Buddistisk Center, Folkekirken og Christiania.

Et fast element hver fredag er nyhedsorientering, hvor vi følger med i aviser og andre nyhedsmedier. Hvad er der sket denne uge? Og vi ved jo, at der bliver valg et eller andet sted i verden i år.